Taotaan Suomi kestävämpään muottiin.

Olen 39-vuotias erityisopettaja ja lastentarhanopettaja sekä Vantaan kaupunginvaltuutettu ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja. Asun lasteni kanssa vantaalaisessa lähiössä. Vapaa-ajallani viihdyn luonnossa, harrastajateatterin lavalla, urheillen ja käsipallokentän laidalla kannustaen. Kuten lapsenikin ovat todenneet, onnellisimmillani olen perheeni kanssa metsässä.

Vaikka nautin vapaa-ajasta, sytyn työssä ja politiikassa kohtaamistani haasteista. Uskon dialogiin, yhteistyöhön ja muutoksen mahdollisuuteen. Olen maltillinen ja ratkaisukeskeinen. Ajattelen, että työssä ja politiikassa – kuten elämässä ylipäänsä – on pidettävä kiinni arvoistaan. Minusta on tärkeää, että pystyn perustelemaan valintani niin itselleni kuin muille.

Politiikassa minulle tärkeimpiä asioita ovat ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin turvaaminen ja kestävien ratkaisujen löytäminen. Meidän on huolehdittava siitä, että tekemämme päätökset auttavat säilyttämään elinvoimaisen ja monimuotoisen luonnon myös tuleville sukupolville. Luonto on vaalimisen arvoinen jo siksi, että se on ihmisille elinehto, mutta sille on annettava myös itseisarvo.

Tästä hyvä esimerkki on Suomea kehystävä, ainutlaatuinen, pieni ja haavoittuva Itämeri. Me tarvitsemme lisää keinoja parantaa Itämeren tilaa. Hienoa on, että näillä samoilla keinoilla voimme kohentaa myös sisävesien kuntoa. Ympäristön ja ihmisten globaalin hyvinvoinnin kannalta suuri teema on ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Ei riitä, että jätämme vastuun ja teot yksittäisille ihmisille, vaan kestäviä ilmastoratkaisuja on löydettävä poliittisin keinoin.

Hyvinvoiva yhteiskunta ei ole mahdollinen ilman hyvinvoivia ihmisiä, ja jokaisella pitää olla mahdollisuus olla merkityksellinen yhteiskunnan jäsen. Meidän pitää tehdä vastuullisia ja kestäviä päätöksiä, jotka ovat viisaita myös pidemmällä tähtäimellä.

Varhaiskasvatus ja koulu ovat hyvinvoinnin rakentamisessa avainasemassa. Jokaisella lapsella ja nuorella on oltava sellainen ympäristö, jossa on mahdollisuus oppia juuri hänelle sopivalla tavalla ja kasvaa täyteen mittaansa. Lasten hyvinvoinnista on huolehdittava kokonaisvaltaisesti. Siksi koulussa tarvitaan paitsi opettajia myös muita koulutettuja ammattilaisia, jotka yhdessä pystyvät turvaamaan lapsille hyvän kasvun ja oppimisen mahdollisuudet.